Nyheter

Tillbaka

Veckans förbundspenna handlar om sponsring och sociala medier.

av FSI:s informatör den 22.09.2016
(läst av 4527 besökare)

Förbundspennan: Räcker det att vara bäst?

Det stora svenska klädmärket ville inte engagera sig i hennes sponsring innan hon blev mer aktiv på sociala medier; de sponsrar inte någon som har under 300 000 följare.

Idrottaren behöver idag själv vara engagerad i sin synlighet, på ett betydligt aktivare sätt än innan det fanns sociala medier. Genom de olika formerna av sociala medier kan du synas så gott som var som helst och när som helst.

Det är också nästan så att du inte har något val som idrottare idag, vill du finnas så måste du synas, åtminstone om du vill ha ett ekonomiskt understöd från företag. I Sverige är sponsring större än här, men de finländska företagen är på god väg att verkligen använda sig av det fulla potential som finns med synligheten av idrottare och kända personer kopplade till sitt företag.

Är inte välgörenhet

Det sponsringskoncept som vi känner till idag började i USA på 1950-talet. I Finland skrevs de första sponsringsavtalen på 1960-talet och fotbollslagen Rosenlewin Urheilijat-38 och Upon Pallo blev föregångare.

Företagen förstod betydelsen av att använda sig av sponsring för synlighetens skull, och under 1970-talet ökade sponsringen i Finland. Främst var det banker och försäkringsbolag som aktiverade sig, men på 1980-talet började ett bättre samspel mellan sponsor och sponsrad varefter kulturen också steg in på den finländska sponsringsmarknaden.

Under 2000-talet har sponsringen professionaliserats. Företagen börjar så småningom förstå att det inte räcker med att synas med en logotyp utan den eller det som sponsras ska ge något tillbaka till företaget – både i form av bättre image och varumärke samt ekonomi. Sponsring är kommersiell verksamhet och inte välgörenhet.

Också Sarah Sjöström har svårigheter

Konkurrensen är stenhård, det finns så många som behöver ekonomiskt stöd från företag för att få utöva sin idrott.

Men om också Sarah Sjöströms stora framgångar i simbassängen och att hon två år i rad utnämnts till svenska folkets favoritidrottare och fått Jerringpriset inte räcker för att få en riktigt stor sponsor, då är det väl bara för våra idrottare att engagera sig mer i sin egen synlighet. Eller?

Finlands Svenska Idrott arrangerade tillsammans med Olympiska kommittén och Folkhälsan utbildning toppidrottardagar på Solvalla 14–15.9, där bland annat sponsring och sociala medier diskuterades.

Sportmagasinets intervju med Magnus Berglund kan ses här.

Stina Heikkilä
enhetschef FSI

FINLANDS SVENSKA IDROTT r.f.

Gjuterivägen 10
00380 Helsingfors
FINLAND

telefon: 0207309290 (växel)
e-post: info(AT)idrott.fi
FO-nummer: 0211087-9